vrijdag 27 mei 2011

De tegenpartij

Rutte en Verhagen doen me steeds meer denken aan Jacobse en Van Es van de Tegenpartij. De slogans “Geen gezeik iedereen rijk” en “Samen voor ons eigen”, zouden niet misstaan in hun beleid dat bezuinigt door, zoals ik iemand hoorde zeggen “aan de onderkant te gaan schaven”.

Het laatste nieuws: subsidiekraan dicht voor ouderenbonden en patiëntenverenigingen, versimpelen ontslagrecht (het is dan aan de werknemer om te bewijzen dat het ontslag voor de organisatie geen noodzaak is!), een strenger gezinsherenigingsbeleid voor immigranten dan welk ander Europees land ook.

Stel er wonen rijken en minder rijken in een straat. Door een financiële crisis worden de minder rijken arm. Ze gaan vragen aan de rijken om te helpen met een lening. Rechts zegt de rijke “nee”, ik wil mijn grote huis, twee auto’s en drie vakanties niet inleveren, hoepel op. Vervolgens besteedt deze rijke een fortuin aan hoge hekken, bewaking en honden. De rechterkant van de straat wordt een beklemmend, verpauperend oord. De rijke aan de linkerkant zegt oké, ik lever een auto in en twee vakanties, zeg maar hoe ik je uit de brand kan helpen. Die kant van de straat is een gezellige buurt met gezamenlijke verjaardagen en barbecues.
Als jij de rijke bent, aan welke kant van de straat wil je wonen?

Het wordt hoog tijd voor een anti-tegenpartij, een vóórpartij. Vóór solidariteit, tolerantie, beschaving, bescherming van de zwakkeren. Vóór een visie op de langere termijn, waarin over de eigen schutting heen gekeken wordt.
Tegen een kabinet dat handelsbelangen, financiële belangen, zo voorop zet dat alles moet wijken. Zo gebrand op de macht. dat ze zich in het zadel laten houden met behulp van een fundamentele godsdienstige splinterpartij. Terwijl hun gedoogpartner voor het gemak maar even een hele godsdienst verkettert op grond van zo’n kleine fundamentalistische splinterpartij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten