zondag 6 maart 2011

Kerstkaart

Ieder jaar weer zoek ik naar een passend bijvoeglijk naamwoord voor “feestdagen” en “nieuw jaar”. Op veel kaarten staat Prettig, dat voelt aan als “niks mis mee”, de kalkoen is niet aangebrand en iedereen is veilig thuisgekomen. Ook Vrolijk staat er nogal eens. Dat doet denken aan het Ho, ho van die opgeblazen cocacolakerstmankabouter. Hou ik niet van. Bovendien is vrolijkheid (net als geluk) meer iets van momenten dan van dagen, laat staan een heel jaar.
Overigens, als we nou erg somber worden met die uitstoot van gebakken luchtgeld en broeikassen in de atmosfeer, zou het probleem zichzelf wel eens op kunnen lossen. Dan is het al genoeg als we elkaar een heel nieuw jaar toewensen. Maar allez…iets opgewekter mag ook wel.
Gezond is een veelgebruikt en neutraal adjectief, ware het niet dat veel van mijn dierbaren op een leeftijd gekomen zijn dat de eerste barstjes in die gezondheid vallen. Bovendien weet ik uit ervaring dat je ook ongezond nog best gelukkig leven kan.
Het liefst zou ik iedereen een jaar vol liefde, tederheid en mededogen wensen, om te geven en te krijgen. Maar dat is zo veel, dat durf ik niet.
Misschien volgend jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten